foto: Armijainform / Wikimedia Commons / CC BY/Ukrajinská F-16
Klouzavé pumy s JDAM, bomby SDB GBU-39/B a zřejmě i protiradarové střely AGM-88 HARM jsou již k dispozici ukrajinským F16. Už nejde jen o protivzdušnou podporu Kyjeva.
Hodně velké peripetie provází F-16 v souvislosti s jejich dodáním a fungováním na Ukrajině, ale zároveň ze strany Kyjeva přichází pozitivní ohlasy ohledně jejich schopností. A to je třeba si uvědomit, že se jedná o stroje, které byly modernizované na přelomu milénia a tedy nejde o žádné vytřely moderní techniky. Modernizace se týkala především avioniky a prodloužení životnosti draku. Dodnes se třeba přesně neví, jakými radary disponují. Měl by to být Westinghouse AN/APG-66(V2), ale podle Army Recognition je to o generaci mladší a neporovnatelně kvalitnější AN/APG-68 AESA s dosahem do sta kilometrů. Ukrajinská pravda v létě 2024 tvrdila, že Kyjev má k dispozici deset F-16. Na přelomu roku Reuters oznámila, že přišla další letadla.
Absence Link-16 na F-16
Více než rok trvalo dodání prvních letadel. A hned na začátku Kyjev jednu F-16 ztratil. Dlouho nebylo zcela jasné proč. Až v únoru letošního roku přišel WSJ s informací, že se jednalo o sestřel vlastními Patrioty. A 19fortyfive.com okamžitě poskytl vysvětlení. Absence systému Link-16 na palubě a ten mimo jiné řeší identifikaci letadla pro přátelské jednotky. Patrioty nevěděly, že střílí na vlastní. Jenže absence Link-16 třeba také znamená nemožnost používání střel vzduch vzduch AIM-120 AMRAAM dlouhého dosahu. V kontrastu s tím byly AIM-120 na ukrajinských F-16 spatřeny, takže těžko říct, kde je v tomto bodě pravda. Ohledně sestřelu je to v podstatě jisté.
Ukrajinské F-16 s JDAM, SDB GBU-39/B a AGM-88 HARM
Aktuálně podle intelligenceonline.com probíhají intenzivní snahy Kyjeva o to, aby Link-16 mohla Ukrajina na F-16 používat. Případné rozšíření této schopnosti, jedná se o jeden z klíčových amerických systémů, se nedozvíme jen tak. Co ovšem už aktuálně víme je fakt, že letadla, kromě AIM-120 AMRAAM a střel vzduch vzduch AIM-9 Sidewinder, začala používat klouzavé pumy s JDAM, bomby SDB GBU-39/B a zřejmě i protiradarové střely AGM-88 HARM. O prvních dvou to píše oficiální web ukrajinské armády mil.in.ua a o AGM-88 se zmiňuje polský WPtech. Obě stránky se opírají o fotografické důkazy.
Protiradarová střela AGM-88 HARM na F-16
AGM-88 HARM je americká taktická střela, která je navržena pro útoky na radary. Tedy vzduch země. HARM dokáže detekovat a zaútočit na radarovou anténu s minimální nutností asistence operátorů. Naváděcí systém se zaměřuje na radiové vlny a jedná se o zbraň, která byla navržená v roce 1983. Střela váží 361 kilogramů, má tříštivou hlavici WAU-7/B s hmotností 68 kg. Dosah činí až 148 kilometrů s rychlostí Mach 2,9. Poláci píší, že na pylony ukrajinských F-16 mají konfiguraci pro AGM-88 HARM. Jedná se o starší ale velmi cennou střelu. Pokud ji mají Ukrajinci na F-16 skutečně k dispozici, jedná se o velké překvapení.

foto: David Monniaux / Wikimedia Commons / CC BY-SA/AGM-88 HARM
Naváděcí sada JDAM podobná ruskému UMPK
Naváděcí sada JDAM pro klasické pumy je obdoba ruského UMPK na FAB bombách. V zásadě se jedná o jeden z objevů války na Ukrajině, byť JDAM samozřejmě není žádná novinka a ve službě je již od roku 1999 a k využití došlo třeba i při bombardování Jugoslávie. Bomby vybavené JDAM jsou naváděny integrovaným inerciálním naváděcím systémem spojeným s přijímačem GPS, vlastně podobně jako SDB. Podle anglické Wikipedie bylo k lednu 2024 Boeingem vyrobeno 550 000 těchto sad. Uváděno je dokonce i infračervené navádění, ale dosah by měl činit jen 28 kilometrů, což je výrazně méně než u ruského protějšku.
SDB GBU-39/B s GPS
SDB GBU-39/B má inerciální navigační systém, který je podporovaný GPS. Kreml to má stejně u KAB pum, akorát používá satelitní navigaci GLONASS. Jedná se o stokilovou bombu, která byla vytvořena kvůli tomu, aby letadla mohla nést více pum naráz a zasáhnout více cílů. Jako zbraň pro bombardování nepřátelských pěchotních pozic je ideální. Kruhová přesnost SDB GBU-39/B je jeden metr. Američané řešili ruské rušení u JDAM i u SDB, zřejmě se jim ho podařilo vyřešit. Pro F-16 je možnost používat zbraně vzduch země velké rozšíření schopností. A moc se s tím na Ukrajině nepočítalo. Pochopitelně se ovšem zvyšuje riziko střetu především s ruskými MiG-29.
Tagy