1280 x 720 (lg)

Prodej Su-57 Felon Alžírsku je jedno velké divadlo

Prodej Su-57 Felon Alžírsku je jedno velké divadlo
foto: GoodFon / Public domain/Su-57

Kreml udělá vše proto, aby vypadal silný, Maroko chce v reakci na nákup Alžíru F-35, ale to nevadí. Su-57 Felon sice nemá sériovou linku, není to letadlo páté generace a avionika je jedna velká neznámá, ale hlavně, že existuje.

V situaci, kdy podle airandspaceforces.com Donadl Trump schválil výrobu stíhacího letounu šesté generace NGAD pod názvem F-47 pro americký Boeing, slaví Kreml první exportní úspěch se svou rádoby stíhačkou páté generace. Kompetentnost Trumpova rozhodnutí je ve hvězdách v situaci, kdy odborná veřejnost pochybuje v rámci masivního nástupu bezpilotních vzdušných prostředků (UAV) na Ukrajině o smyslu a návratnosti gigantických investic do letadla šesté generace. Fakt je ten, že jako letadlo pro vybudování vzdušné nadvlády mají Američané nadále dlouhodobě modernizovanou F-15EX Eagle II. A je nutné si uvědomit, že Washington operuje s velmi úspěšnými F-35 páté generace. Otázka zní, co vše vlastně musel Kreml udělat, aby Su-57 Felon prodal. 

Alžírsko vstupní branou pro Su-57 Felon na mezinárodní trh

 

Nákup Su-57 ze strany Alžírska je potvrzen. The National Interest píše, že by se mělo jednat o 14 letadel. Zajímavé je, že i v souvislosti s africkou zemí se v poslední době vyrojily spekulace o snaze diverzifikovat své zdroje armádního vybavení a podle ISW Alžírsko dokonce podepsalo s USA dohodu o vojenské spolupráci. Takřka následně po ní přišla zpráva o prodeji Su-57. Kreml na zbrojních trzích ztrácí zcela zásadním způsobem a peripetie kolem Felonů jsou doslova příznačné. Pokud vynecháme doslova blamáž na Airshow China 2024, kde konstrukční nedostatky prototypu přinesly podle Forbes obrovský posměch, zásadní vliv má konflikt na Ukrajině. 

Aero India 2025, Su-57 kontra F-35

 

V souvislosti s tímto krvavým dobrodružstvím Vladimira Putina zásadně poklesla prestiž ruských zbraní ve světě. A to navíc v kombinaci s dalším faktorem, kterým je douhodobý americký lobbing. Ten se projevil v Indii, kde Američané po ohlášení Su-57 na Aero India 2025 podle WPtech okamžitě stáhli předvedení F-35 a odvolali avizovanou delegaci. Ale právě v Indii došlo k podpisu dohody o prodeji Su-57 do Alžírska. Součástí peripetií Krmelu je i informace ruské stání tiskové agentury TASS o nabídce Kremlu k Dillí ohledně společné výroby Su-57. V situaci, kdy se ví, že Rusko ani po letech nebylo schopné nastartovat sériovou výrobu svých klíčových letadel. 

Felon není letadlem páté generace

 

Kroky Alžírska jsou zdánlivě celkem logické. Země již disponuje stíhačkami MiG-25 Foxbat, Suchoj Su-30 Flanker, Suchoj Su-24 Fencer a MiG-29 Fulcrum. V souvislosti s prodejem publikoval Army Recognition poměrně zajímavý text, ve kterém tvrdí, že  Rusko dosáhlo milníku na světovém trhu a také své tvrzení odůvodňuje. Nutno podotknout, že Kreml prodává ořezanou exportní verzi Su-57E. Pomineme-li fakt, že AR označuje Felon za letadlo páté generace, ihned se dostáváme k vektorování tahu. Asi nelze pohybovat o tom, že stroj bude mít vynikající letové vlastnosti. Jenže u F-35 je mnohem důležitější, že se prakticky jedná o malé řídící centrum. A to Su-57 rozhodně nebude. 

F-35

foto: GoodFon / Public domain/F-35

Avionika Su-57, Kreml má problém 



Zmíněn je motor pro Felon a jde o Izdělije 30. Kreml ví, že je potřeba a klasicky po Rusku se dokončení vývoje a implementace do Su-57 odkládá již velmi dlouho. Měl by přinést zvýšení tahu a nižší spotřebu paliva. Ale jde o relativní maličkost. Dostáváme se ke zcela klíčovému faktoru moderního letadla a tím je avionika. Su-57 má být vybaven radarem SH121 Byelka Active Electronically Scanned Array (AESA), umělou inteligencí a pokročilými asistenčními systémy pro pilota ohledně optimalizace bojového výkonu. Ty by měly prakticky zahrnovat právě automatické řídící systémy pro wingmany na příklad nebo další externí bojové prostředky. 

Divadla Kremlu ohledně avioniky a neschopnost konkurovat F-35

 

Jenže třeba Su-30 jsou zcela závislé na avionice od francouzských firem Safran a Thales. Dnes už se celkem jasné ví, že Kreml si nedokáže pro T-90M vyrobit kvalitní termovizi, ani systémy řízení palby. U letadel je utajení přísnější, ale stačí si vzpomenout na wingmana Su-57 S-70 Ochotnik. Vlastně v něm vůbec nic převratného nebylo. Totéž už se dá jednoduše předpokládat u avioniky Su-57, o stealth vlastnostech už ani nemá cenu mluvit. Kreml technologicky západu nestačí, F-35 rozhodně ne. A nepochybně Alžírsku nebo Indii dělá obrovské ústupky, aby se udržel na trhu. 


 

Tagy